perjantai 7. lokakuuta 2016

DIY - Babynest ohje

Tässä lupaamani babynestin ohje. 

Tarvikkeet:
1,2metriä kangasta
2,5 metriä vanulevyä
3 metriä vinonauhaa
3 metriä nyöriä

Aloita kaavojen piirtämisellä. Kaavan mitat näät tästä ja pohja, kuva Unelmallinen
Seuraavaksi leikataan babynest kangas. Pohjan kaavalla leikataan pohjaan tuleva vanulevy. Laitoin pohjaan neljä kerrosta vanulevyä päällekkäin. Miettiessäsi kuinka monta kerrosta vanua laitat, ota huomioon ompelukoneesi kyky ommella paksuja kohtia. Mm. Brother ei pystynyt itselläni ompelemaan kovin hyvin.


Piirrä babynest kankaaseen pohjankuvio. Voit käyttää merkkauskynää tai ihan nuppineuloja. Itse piirsin mustekynällä. Merkkaamiasi viivoja pitkin ompelet pohjan vanulevyt paikoilleen.





Käännä babynestin kankaan oikeat puolet vastakkain ja huolittele reunat. Huolittelin saumanvarat saumurilla. Jos käytössäsi on pelkkä ompelukone voit huolitella siksakilla ja suoralla ompeleella. Käännä babynest tämän jälkeen oikeinpäin. Voit silittää saumat.


Ompele vinonauhasta nyörille kuja. Asettele vinonauha äsken ompelemasi sauman päälle oikealle puolelle ja kiinnitä se nuppineuloilla. Ompele vinonauha ompelukoneen suoralla kiinni molemmista reunoista. Pujota nyöri tähän kujaan hakaneulan avulla.




Seuraavaksi asetellaan pohjan vanu paikoilleen. Varmista, että vanulevy pysyy koko ajan piirtämäsi viivan alla. Ompelun helpottamiseksi, yritä kiinnittää vanut paikoilleen pitkillä nuppineuloilla. Ompele vanulevy kiinni ompelukoneen suoralla, merkkaamaasi viiva pitkin. Seuraavaksi on hankalin vaihe, vanulevyn sullominen reunojen sisään. Leikkaa osia vanusta ja sullo ne sisään, voit myös leikata palan ja laittaa sen rullalle. Sitten vain sullotaan rulla käsin reunan sisään. Helpointa olisi kun saisi riittävän pitkän palan vanua kerralla, ettei sitä tarvitsisi katkaista. Toisesta päästä työntää vanun mahdollisimman pitkälle ja alkaa repiä sitä eteenpäin toisesta päästä. Kun vanu on paikallaan on melkein valmista.


Viimeisenä huolitellaan avonaiset reunat vinonauhalla, jottei vanut pääse pihalle. Huolittele ensin avonaiset reunat kiinni siksakilla, ettei kangas purkaantumaan. Yritä sulloa vanua mahdollisimman kaus reunasta, jotta saat vinonauhan kiinni helposti. Huolellinen nuppineulaaminen on myös avuksi. Ompele vinonauha kiinni ompelukoneen suoralla ja varmista, että kangas pysyy koko ajan kunnolla vinonauhan välissä.


Lopuksi huolittele nyörin päät ja kiristä  babynest nyöreistä oikeaan muotoon.



Itse lisäsin vielä äidin ommel merkin babynestin päähän.
Suosittelen kokeilemaan tämän tekemistä pääset halvemmalla, jos vain innostusta ja käsityötaitoa löytyy. Itselle tämä on eka ja kyllä hermot meinasi mennä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti